Založ si blog

Stavebná polícia – áno alebo nie?

TiskZačiatkom roka 2010 vznikla v Petržalke občianska iniciatíva pod názvom STAVEBNÁ POLÍCIA. My iniciátori v nej spolu s občanmi žiadame Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja, aby pripravilo novelu stavebného zákona. Takú novelu, ktorá by zefektívnila boj zo „stavebnou kriminalitou“ a prísnejšie by trestala porušenia stavebného zákona.

 

Čo je to „stavebná kriminalita“ a prečo predstavuje problém? Ide o porušovanie stavebného zákona, ktoré je u nás žiaľ dosť bežné. To čo sa ľudovo nazýva „čierna stavba“ môže byť objekt postavený bez príslušných povolení. Ale taktiež to môže byť stavba, ktorá síce bola povodne povolená, ale vo finálnej fáze sa zásade odlišuje od pôvodne deklarovaného zámeru.  To znamená: napr. povolenie bolo na dvojpodlažnú budovu kancelárii a obchodov, a výsledný stav je šesť poschodový apartmánov hotel a byty. Otázka potom znie: odstrániť alebo dodatočne zlegalizovať. Na Slovensku samozrejme zlegalizovať.

 

Keď však dáme emócie bokom, dá sa na celý proces pozrieť vecne: ako to funguje v praxi. Investor dostane povolenie na výstavbu 2 podlažnej budovy v súlade z územným plánom mesta. Ten je však nedokonalý a ešte stále málo podrobný. Ak na to niekto poukáže, investor sa odvolá na neexistenciu tzv. územných plán zón, ktoré by si mali nechať spracovávať mestské časti. Tie však na to nemajú finančné zdroje… Počas výstavby investor prekročí stavebné povolenie a postaví 5 poschodový obytný dom (príklad „čiernej stavby na Betliarskej“). Stavebné úrady sú zahltené administratívou spojenou s vydávaním stavebných povolení a územných rozhodnutí. Nikto nekontroluje developera, či postupuje v súlade s vydaným stavebným povolením – preukáže sa to až pri kolaudačnom konaní. A potom nastupuje otázka zbúrať alebo legalizovať? Na zbúranie by musel stavebný úrad dokázať, že stavba je v rozpore s verejným záujmom. A tiež zbúrať stavbu na vlastné náklady a potom si ich vymáhať od stavebníka súdnou cestou. To môže trvať roky a výsledok je neistý. Preto jednoduchšou cestou je dodatočná legalizácia. Keďže u nás nejde o trestný čin ale len priestupok, proces prebieha cez tzv. priestupkové konanie. A pokuta? Tá je tiež len „priestupková“…

 

V zahraničí je „stavebná kriminalita“ trestným činom. Stavebná polícia v Rakúsku má viac ako 100 rokov dlhú tradíciu. Okrem trestu zhabania stavebných materiálov, náradia a stavebných zariadení, môže byť stavebníkovi uložený trest odňatia slobody až na šesť týždňov. Len v roku 2008 stavebná polícia mesta Viedeň účinne pozastavila 130 nelegálnych stavieb a uložila celkom 1600 iných sankcií.

 

Stavebná polícia v Nemecku má tiež výrazne účinnejšie právne prostriedky boja proti „stavebnej kriminalite“ v porovnaní so Slovenskou republikou. V spolkových krajinách Bavorsko a Brandenburgsko možno za porušenie stavebného poriadku uložiť pokutu až vo výške 500.000,- €.

 

Orgány stavebnej polície vo Švajčiarsku môžu priamo na mieste zadržať osobu, ktorá realizuje stavbu bez povolenia príslušného orgánu, alebo odlišne od schválenej dokumentácie (porušuje podmienky stanovené stavebným povolením). V prípade obzvlášť závažných porušení stavebných predpisov je v kantóne Obwald možné uložiť trest odňatia slobody v dĺžke trvania až 3 roky!

 

Chorvátsko má od roku 2007 nový, prísnejší stavebný zákon. Obsahuje tiež ustanovenie, podľa ktorého sa zamedzuje čiernym stavbám prístup k inžinierskym sieťam. Na príkaz stavebného úradu (stavebnej polície) sú správcovia sietí povinní čiernu stavbu odpojiť od sietí. Od prijatia nového stavebného zákona (rok 2007), bolo v Chorvátsku odstránených viac ako 3.000 nelegálnych stavieb.

 

V našej petičnej iniciatíve za STAEVBNÚ POLÍCIU preto žiadame Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR, aby v čo najkratšom čase pripravilo novelizáciu stavebného zákona a následnú úpravu ďalších nadväzujúcich právnych predpisov tak, aby sa výrazne zvýšila účinnosť právnych prostriedkov pre  boj zo tzv. „stavebnou kriminalitou“. Vznik tzv. „stavebnej polície“, chápeme ako zakotvenie súhrnu opatrení, ktoré by uľahčili boj proti čiernym stavbám.

 

Navrhované opatrenia by zaviedli napr. sprísnenie pokút a nové druhy sankcií za porušenie stavebného zákona (zákaz činnosti, zabavenie strojov). Taktiež by dávali stavebnému úradu možnosť kontrolovať stavbu už v priebehu výstavby a v prípade porušenia stavebného povolenia ju zastaviť alebo odpojiť od inžinierskych sietí (energie). Rozšírili by sa možnosti pre odstránenie nelegálnych stavieb a naopak, sprísnilo by dodatočné legalizovanie čiernych stavieb.

Katastrofálna situácia volných miest v MŠ v Petržalke

11.06.2014

Nedostatok voľných miest v materských školách je v Petržalke už istú dobu horúcim problémom pre mnohých rodičov. V minulosti bolo v mestskej časti vyše 40 škôlok, avšak v dôsledku demografického viac »

Trasovanie ropovodu cez Petržalku je neprípustné

31.07.2013

Ešte v roku 2011 vypracovalo Ministerstvo hospodárstva analýzu o ekonomickej výhodnosti prepojenia ropovodu Družba a rafinériou Schwechat (vláda SR k nej prijala uznesenie č. 340/2011). Následne viac »

Fakty a fámy o „autostráde“ pozdĺž petržalskej električky

25.04.2013

V ostatnom čase zachvátila Petržalka občianska vlna odporu „proti štvorprúdovej ceste“ naprieč našou Mestskou časťou. Aktivisti spustili masívnu petičnú a mediánu ofenzívu. Na prvý viac »

Volkswagen, karosáreň

Odborári vo VW Slovakia hrozia ostrým štrajkom, chcú vyššie tarify o 16 %

30.05.2017 12:31

Odbory v bratislavskom Volkswagene trvajú na navýšení tarifných miezd o 16 % a nevylúčili ani vstup do ostrého štrajku.

Robert Fico

Fico: V boji s korupciou musí zohrať výraznejšiu úlohu aj represia

30.05.2017 12:18

V boji proti korupcii je dôležité motivovať a povzbudzovať ľudí pri hlásení týchto trestných činov, vyhlásil premiér Fico na seminári o korupcii.

Donald Trump, Trump,

Rusko sa za Trumpa zmeny k lepšiemu ešte nedočkalo

30.05.2017 11:33

Rusko znepokojuje, že za novej americkej vlády prezidenta Donalda Trumpa ešte nedošlo k žiadnemu vážnejšiemu posunu k lepšiemu vo vzájomných vzťahoch.

Antonov AN–30B

Tvrdé pristátie ruského An-26 neprežil jeden vojak

30.05.2017 11:23

Jeden ruský vojak zahynul a päť ďalších utrpelo zranenia pri tvrdom pristátí dvojmotorového turbovrtuľového lietadla typu Antonov An-26 v Saratovskej oblasti na západe krajiny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 38882x
Priemerná čítanosť článkov: 2160x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy