Založ si blog

Nový most alebo Most SNP?

Na rokovanie Mestského zastupiteľstva bol dňa 30.3. 2012 predložený návrh na premenovanie Nového mosta opäť na most SNP. V prospech tohto návrhu hlasovala väčšina poslancov, teda most sa opäť oficiálne vráti k svojmu staršiemu názvu.
Osobne som hlasoval proti, lebo som s návrhom nesúhlasil. V žiadnom prípade nechcem spochybňovať historický význam SNP. Práve naopak; domnievam sa že zlomová dejinná udalosť ako povstanie proti totalitnému režimu si zaslúži viac ako „vlastný“ most (kvôli ktorému mimochodom bolo zbúrané celé historické podhradie).
Svoje výhrady proti premenovaniu mosta by som rád zhrnul do niekoľkých bodov:

1. Z princípu mi prekáža trend neustále (a mnohokrát tendenčne) meniť názvy ulíc, námestí a mostov. Každé pomenovanie má svoj historický kontext a je nešťastné ho meniť pri každej zmene politickej klímy. Podobným spôsobom prišla Bratislava o námestie 4. apríla, ktoré je dnes „Hlavné“. Pritom 4. apríl je z pohľadu Bratislavy priam kľúčový, keďže v tento deň v roku 1945 bolo naše mesto oslobodené od nemeckej armády.

2. SNP je naozaj jeden z kľúčových medzníkov v našich moderných dejinách. Ale Bratislava dnes už má verejný priestor, ktorý svojím názvom pripomína túto dôležitú udalosť – týmto priestorom je Námestie SNP v centre mesta. Ak si naozaj chceme uctiť SNP, mali by sme venovať adekvátnu pozornosť tomuto námestiu, ktoré je dnes spustnuté a potrebovalo by celkovú rekonštrukciu (podobne ako aj most). Čiže financie na starostlivosť o námestie (a most) nemáme, ale dôležité je že oba priestory hrdo nesú názov SNP? Cítim za tým určitý druh pokrytectva a formalizmu.

3. V čase prípravy a výstavby mosta sa v médiách a medzi odbornou aj širšou verejnosťou bežne používalo spojenie „Nový most cez Dunaj“, ktoré sa už vtedy ukotvilo vo verejnom povedomí. Názov odráža vtedajšie predstavy o budovaní „novej“ Bratislavy ako modernej metropoly a tiež ambíciu urbanizovať pravý breh Dunaja.
Po roku 1990 padlo rozhodnutie pomenovať všetky bratislavské mosty jednoduchými názvami, ktoré súvisia s miestnym kontextom. Rozhodnutie bolo prijaté odbornou komisiou, ktorej členmi boli historici, architekti a urbanisti. Názov „Nový most“ je pre toto dielo charakteristický; jednak vystihuje kontrast voči Starému mostu a taktiež definuje „novosť“ riešení doby, v ktorej vznikal (a to v pozitívnom aj negatívnom zmysle). Starý a Nový most sú prvé dva bratislavské pevné mosty, pričom Starý most spadá do industriálnej éry konca 19. storočia a Nový most do modernej éry 60. rokov 20. storočia.

4. V neposlednom rade je tu aj ekonomický aspekt. Pre hlavné mesto nevzniknú možno priame finančné náklady. Ale existuje množstvo máp, navigačných systémov a knižných sprievodcov, kde figuruje názov Nový most. Mnohé cestovné kancelárie budú musieť meniť svoje propagačné materiály a kartografické spoločnosti budú prekresľovať a tlačiť nové mapy (nehovoriac o tom že pre turistov je názov „New Bridge“ oveľa zrozumiteľnejší ako „The Bridge of the Slovak National Uprising“).  Je tiež vhodné si pripomenúť, že hlavné mesto nemá financie mnohokrát ani na plnenie svojich zákonných povinností (napr. údržba ciest a komunikácií, kvalitná MHD, atď.). V tomto kontexte sa javí premenovávanie mosta ako prázdne politické gesto.

Myslím si, že k premenovaniu symbolov Bratislavy by mal existovať závažný dôvod a širší konsenzus, a diskusia o ňom by nemala byť vedená iba na politickej úrovni. Takémuto kroku by mal predchádzať seriózny prieskum verejnej mienky a mali by sa k nemu vyjadriť aj odborníci z FA STU a ÚSTARCH SAV. V opačnom prípade môže samotné premenovanie polarizovať verejnosť a v budúcnosti môže vyvolať opäť nové premenovanie.

Domnievam sa, že celý proces premenovávania bola čisto politická fraška, pričom však vonkoncom nechcem staronový názov mosta znevažovať. Obyvatelia Bratislavy budú most naďalej volať tak, ako chcú; mnohí mu hovoria Nový most, iní zase Most SNP. Oficiálny názov na tom nič nezmení. A tiež nezmení nič na kvalite života Bratislavčanov.

Katastrofálna situácia volných miest v MŠ v Petržalke

11.06.2014

Nedostatok voľných miest v materských školách je v Petržalke už istú dobu horúcim problémom pre mnohých rodičov. V minulosti bolo v mestskej časti vyše 40 škôlok, avšak v dôsledku demografického viac »

Trasovanie ropovodu cez Petržalku je neprípustné

31.07.2013

Ešte v roku 2011 vypracovalo Ministerstvo hospodárstva analýzu o ekonomickej výhodnosti prepojenia ropovodu Družba a rafinériou Schwechat (vláda SR k nej prijala uznesenie č. 340/2011). Následne viac »

Fakty a fámy o „autostráde“ pozdĺž petržalskej električky

25.04.2013

V ostatnom čase zachvátila Petržalka občianska vlna odporu „proti štvorprúdovej ceste“ naprieč našou Mestskou časťou. Aktivisti spustili masívnu petičnú a mediánu ofenzívu. Na prvý viac »

Bojko Borisov

V odhadoch výsledkov bulharských volieb vedie GERB

26.03.2017 20:18

Najlepší výsledok v predčasných parlamentných voľbách v Bulharsku dosiahla podľa prvých odhadov stredopravicová strana Občania za európsky rozvoj Bulharska.

R1, diaľnica

Jazda po nemeckej diaľnici už nebude zadarmo

26.03.2017 20:00

Nemecko ako posledná veľká krajina v Európe spoplatní používanie svojich diaľnic.

Angela Merkelová, CDU/CSU, Nemecko, politička, voľby

CDU sa stala jasným víťazom krajinských volieb v Sársku

26.03.2017 19:45

Kresťanskí demokrati nemeckej kancelárky Angely Merkelovej zvíťazili dnes podľa prvých prognóz s výrazným náskokom.

oheň, viking, Škótsko,

Pri Trnave horí skládka komunálneho odpadu

26.03.2017 18:49

Požiar skládky komunálneho odpadu na Zavarskej ceste v Trnave už šesť hodín likvidujú trnavskí hasiči.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 38308x
Priemerná čítanosť článkov: 2128x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy