Prečo nemáme v Petržalke koľajovú dopravu?

2. júla 2011, oliverkriz, Nezaradené

Transsibírska magistrála je najdlhšia nepretržitá železničná trať sveta a hlavná dopravná tepna Ruska. Má dĺžku 9.288 km a vedie z Moskvy do Vladivostoku na pobreží Tichého oceánu. Stavba sa začala v máji 1891 a bola ukončená v októbri 1916. Jej výstavba teda trvala 25 rokov.

 

Pacifická železnica prepojila východné pobrežie (Atlantik) zo západným pobrežím (Pacifik) Spojených štátov Amerických. Diskusie o potrebe tejto trate  začali už okolo roku 1830, spolu so začiatkom využívania parných vlakov. Samotná výstavba sa začala 1863 a trať bola dokončená v roku 1869. Pôvodná trasa, ktorá začínala v Council Bluffs (Iowa) a končila v Sacramente (California), merala cca. 2850 km. Vďaka invencií a usilovnosti staviteľov však výstavba trvala iba 6 rokov (proces výstavby manažovali skúsení veteráni americkej občianskej vojny, robotníci boli zväčša imigranti z írska a Číny).

 

Koľajový dopravný systém do Petržalky sa dodnes nezrealizoval, napriek tomu že prvé diskusie začali už v 70-tych rokoch minulého storočia. Od ťažkého ruského metra sme sa najprv prepracovali k ľahkému francúzskemu. Následne sme diskutovali o zapustenej a neskôr o estakádnej električke. Dopracovali sme sa k TRAM-TRAINU, ktorý sa možno začne budovať po roku 2014.

Na porovnanie s predchádzajúcimi dvoma príkladmi z Ruska a USA: diskutujeme takmer 40 rokov o úseku o dĺžke 7,8 km! A tak si v Petržalke desaťročia opatrujeme „koridor“ a naďalej sa do práce trmácame po preplnených bratislavských mostoch.

 

 

Dĺžka trate v km

Doba výstavby

Transsibírska magistrála (Rusko)

9.288

25 rokov (verejná stavba bez diskusie)

Pacifická železnica (USA)

2.850

6 rokov (30 rokov diskusií)

Koľajový dopravný systém do Petržalky (Slovensko)

0.007,8

40 rokov diskusií bez reálneho výsledku

 

Vysvetlenie záhady

Rozpočet na petržalskú električku sa pekne „po slovensky“ niekoľko krát rozkradol. Odporne povedané: peniaze sa použili na iné, prioritnejšie projekty. Aj teraz sa ide kopať veľký tunel pod názvom Filiálka. Za ostatné dekády si zrejme mnoho potentátov postavilo rodinné domy v okolí Bratislavy. Preto dnes musíme vybudovať železničnú stanicu na Trnavskom mýte. Veď ako inak sa deti potentátov dopravia do bratislavských škôl?