Na jar roku 2011 sa Bratislave naskytla unikátna šanca. Mnohí si to možno neuvedomujú, ale ide jednu z najväčších príležitostí tohto mesta za posledných 20 rokov. Z kategórie takých, ktoré sa už nemusia opakovať. Hlavné mesto môže totiž z európskych zdrojov získať 250 mil. euro, ktoré by boli využité na rozvoj nosného dopravného systému v Bratislave. Konkrétne by išlo o vybudovanie trasy mestskej električky, ktorá by spojila Šafárikovo námestie s južným koncom Petržalky. Tak by sa naša mestská časť zapojila do celomestského dopravného systému, z výhľadom na ďalšie rozširovanie smerom na Rusovce, Čunovo a Rajku. A ešte by sa do projektu zmestila rekonštrukcia Starého mosta, bez ktorej sa zámer nedá realizovať.
Stredom Petržalky vedie nedobudovaný pás, ktorý funguje v režime stavebnej uzávery. Ide o koridor pôvodne určený na vybudovanie dopravného systému, ktorý by spojil Petržalku zo zvyškom mesta. Nedobudovaná trať sa ako jazva tiahne stredom Petržalky od 80. rokov minulého storočia. Dokončenie sa za bývalého režimu už „nestihlo“ a tak na rýchlu prepravu čakáme už ďalších vyše 20 rokov.
Každému súdnemu človeku je myslím jasné, že bez zásadnej alternatívy hromadnej dopravy bude Petržalka o pár rokov dopravne „mŕtva“. Taktiež je asi každému jasné, že snom o ľahkom metre v Bratislave definitívne odzvonilo. Finančne náročný megalomanský projekt TEN-T 17 hradený z európskych zdrojov mal železnične spojiť Petržalku s mestom cez tunel pod Dunajom. Slovenská republika ho však nie je schopná realizovať v programovacom období EÚ 2010 – 2014. Ako náhrada sa nám tu ponúka „Tram Train„ do Petržalky. Stačí len prejaviť záujem zo strany hlavného mesta a Ministerstvo dopravy v našom mene predloží tento projekt na posúdenie európskym inštitúciám.
Osobne podporujem tento zámer „všetkými desiatimi“. Ako poslanec pri hlasovaní v bratislavskom mestskom zastupiteľstve zdvihnem obe ruky. Ako obyvateľ Petržalky verejne vyhlasujem, že po vybudovaní tohto systému odložím svoje auto a väčšinu svojich presunov budem realizovať prostredníctvom Tram Trainu.
Žiaľ sú v našom meste aj takí, ktorí tento projekt vyslovene bojkotujú. Sám som si ich pracovne rozdelil do dvoch kategórií:
1. tmári, spiatočníci, popletenci. Ide o rôznych občianskych aktivistov a pseudo-odborníkov. Stále snívajú o tom, že Bratislava bude mať raz klasické podzemné metro a na povrchu zostane pás parkovej zelene. Našťastie sú pre projekt mestskej električky málo nebezpeční. Nemajú totiž žiaden politický mandát a tiež je otázne v mene akej širokej skupiny obyvateľstva vlastne vystupujú. Aj keď sa jedná o marginálnu úchylku, motivácia ich konania je pre mňa večnou záhadou.
2. nezodpovední poslanci. Určité politické zoskupenia sa stále nedokázali zmieriť s výsledkom komunálnych volieb v roku 2010. Svoju osobnú frustráciu prenášajú do tzv. politikárčenia. V mene deštrukcia nepodporia hoci aj dobrý projekt, ak ho podporuje ich politický konkurent. Žiaľ ide o relatívne silnú skupinu, ktorá má aj reálny mandát od voličov. To že ho využívajú nezmyselne už asi žiaden volič nedokáže odkontrolovať.
O projekte sa bude hlasovať na zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Bratislave dňa 31.3.2011. Ak túto šancu Bratislava nevyužije, nenávratne stratí možnosť získať 250 mil. euro z európskych zdrojov. O tieto peniaze sa tak budú uchádzať iné regióny Slovenska. Ako človek a občan našej republiky im to samozrejme doprajem. Avšak ako rodený Bratislavčan a hrdý Petržalčan budem doma škaredo nadávať.
metro, ľahké tzv francúzske metro ...
Náš hnilý štát má veľké problémy... ...
Osobne som za takúto električkovú ...
Celá debata | RSS tejto debaty