Založ si blog

Tram Train a šanca pre Bratislavu

Na jar roku 2011 sa Bratislave naskytla unikátna šanca. Mnohí si to možno neuvedomujú, ale ide jednu z najväčších príležitostí tohto mesta za posledných 20 rokov. Z kategórie takých, ktoré sa už nemusia opakovať. Hlavné mesto môže totiž z európskych zdrojov získať 250 mil. euro, ktoré by boli využité na rozvoj nosného dopravného systému v Bratislave. Konkrétne by išlo o vybudovanie trasy mestskej električky, ktorá by spojila Šafárikovo námestie s južným koncom Petržalky. Tak by sa naša mestská časť zapojila do celomestského dopravného systému, z výhľadom na ďalšie rozširovanie smerom na Rusovce, Čunovo a Rajku. A ešte by sa do projektu zmestila rekonštrukcia Starého mosta, bez ktorej sa zámer nedá realizovať.

 

Stredom Petržalky vedie nedobudovaný pás, ktorý funguje v režime stavebnej uzávery. Ide o koridor pôvodne určený na vybudovanie dopravného systému, ktorý by spojil Petržalku zo zvyškom mesta. Nedobudovaná trať sa ako jazva tiahne stredom Petržalky od 80. rokov minulého storočia. Dokončenie sa za bývalého režimu už „nestihlo“ a tak na rýchlu prepravu čakáme už ďalších vyše 20 rokov.

 

Každému súdnemu človeku je myslím jasné, že bez zásadnej alternatívy hromadnej dopravy bude Petržalka o pár rokov dopravne „mŕtva“. Taktiež je asi každému jasné, že snom o ľahkom metre v Bratislave definitívne odzvonilo. Finančne náročný megalomanský projekt TEN-T 17 hradený z európskych zdrojov mal železnične spojiť Petržalku s mestom cez tunel pod Dunajom. Slovenská republika ho však nie je schopná realizovať v programovacom období EÚ 2010 – 2014. Ako náhrada sa nám tu ponúka „Tram Train„ do Petržalky. Stačí len prejaviť záujem zo strany hlavného mesta a Ministerstvo dopravy v našom mene predloží tento projekt na posúdenie európskym inštitúciám.

 

Osobne podporujem tento zámer „všetkými desiatimi“. Ako poslanec pri hlasovaní v bratislavskom mestskom zastupiteľstve zdvihnem obe ruky. Ako obyvateľ Petržalky verejne vyhlasujem, že po vybudovaní tohto systému odložím svoje auto a väčšinu svojich presunov budem realizovať prostredníctvom Tram Trainu.

 

Žiaľ sú v našom meste aj takí, ktorí tento projekt vyslovene bojkotujú. Sám som si ich pracovne rozdelil do dvoch kategórií:

1. tmári, spiatočníci, popletenci. Ide o rôznych občianskych aktivistov a pseudo-odborníkov. Stále snívajú o tom, že Bratislava bude mať raz klasické podzemné metro a na povrchu zostane pás parkovej zelene. Našťastie sú pre projekt mestskej električky málo nebezpeční. Nemajú totiž žiaden politický mandát a tiež je otázne v mene akej širokej skupiny obyvateľstva vlastne vystupujú. Aj keď sa jedná o marginálnu úchylku, motivácia ich konania je pre mňa večnou záhadou.

2. nezodpovední poslanci. Určité politické zoskupenia sa stále nedokázali zmieriť s výsledkom komunálnych volieb v roku 2010. Svoju osobnú frustráciu prenášajú do tzv. politikárčenia. V mene deštrukcia nepodporia hoci aj dobrý projekt, ak ho podporuje ich politický konkurent. Žiaľ ide o relatívne silnú skupinu, ktorá má aj reálny mandát od voličov. To že ho využívajú nezmyselne už asi žiaden volič nedokáže odkontrolovať.

 

O projekte sa bude hlasovať na zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Bratislave dňa 31.3.2011. Ak túto šancu Bratislava nevyužije, nenávratne stratí možnosť získať 250 mil. euro z európskych zdrojov. O tieto peniaze sa tak budú uchádzať iné regióny Slovenska. Ako človek a občan našej republiky im to samozrejme doprajem. Avšak ako rodený Bratislavčan a hrdý Petržalčan budem doma škaredo nadávať.



Katastrofálna situácia volných miest v MŠ v Petržalke

11.06.2014

Nedostatok voľných miest v materských školách je v Petržalke už istú dobu horúcim problémom pre mnohých rodičov. V minulosti bolo v mestskej časti vyše 40 škôlok, avšak v dôsledku demografického vývoja z nich ostala menej ako polovica. S klesajúcim počtom detí sa znižovali aj financie na krytie prevádzkových nákladov. Samospráva tak musela mnohé škôlky [...]

Trasovanie ropovodu cez Petržalku je neprípustné

31.07.2013

Ešte v roku 2011 vypracovalo Ministerstvo hospodárstva analýzu o ekonomickej výhodnosti prepojenia ropovodu Družba a rafinériou Schwechat (vláda SR k nej prijala uznesenie č. 340/2011). Následne v januári 2013 sa Vláda SR zaoberala možnými trasami ropovodu s tým, že o finálnom trasovaní rozhodne do konca roka 2013. Ministerstvo hospodárstva jej odporučilo desať [...]

Fakty a fámy o „autostráde“ pozdĺž petržalskej električky

25.04.2013

V ostatnom čase zachvátila Petržalka občianska vlna odporu „proti štvorprúdovej ceste“ naprieč našou Mestskou časťou. Aktivisti spustili masívnu petičnú a mediánu ofenzívu. Na prvý pohľad ide o chvályhodnú iniciatívu, lebo mať kritický názor je veľmi správne. Debata sa však dostala do emotívnej roviny a začala postrádať niektoré vecné argumenty. Popri faktoch [...]

prezidentka Tupý vražda uctenie pamiatka

Okolie miesta, kde zavraždili Daniela Tupého, zrevitalizujú za takmer 450-tisíc eur

13.05.2021 16:38

Pamätník obetiam extrémizmu obkolesuje neupravená asfaltová plocha, často obklopená parkujúcimi autami.

Polícia / NAKA /

Tri výpovede za tri dni. NAKA prichádza o šéfov

13.05.2021 16:21

K 15. máju podobne ako Branislav Zurian končí aj riaditeľ odboru Bratislava NAKA.

Čaputová

Ústavný súd už má podanie Čaputovej k referendu. Na verdikt má 60 dní

13.05.2021 16:13

Petíciu podporilo viac ako 585 000 ľudí.

krpeľany

Ľudstvo od 13. mája žije na ekologický dlh

13.05.2021 16:03

Pre porovnanie v roku 2000 na ekologický dlh začali ľudia žiť od 23. septembra.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 53117x
Priemerná čítanosť článkov: 2951x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy